Samsung CLP-315

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung CLP-315 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,6

alfred de decker 16-03-2012
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Was reeds vervangen in waarborg, is opnieuw stuk. Goedkoop in aankoop en zeer duur in toneraanschaf. Service bij SAMSUNG onbestaande. Wel degelijke opvolging bij Viking Direct Puurs Belgie)
Alfred De Decker, Sint-Martens-Latem

Sebbo 07-03-2012
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Samsung clp315 hij is compact, snel, redelijke afdrukken maar ontzettende dure toners er zitten 4 kleuren in geel, magenta, cyan, zwart en een lekbakje aan die laatste heeft samsung chip meegegeven.
De klachten over uitdroging gaan volgens mij over de kleur geel raar maar waar die geeft constant de meeste problemen dan weer uitdroging dan weer gewoon op. Het meest vervelende aan deze laserprinter is het lekbakje. Bij twee toners leeg heb je een volle lekbak en helaas die moet je dan vervangen vanwege die chip. Hij is compact maar hij ook erg zwak niet te veel printen en vooral niet met dikker papier spelen want daar kan hij gewoon niet tegen.
Feitelijk zouden wij de gebruikers deze printers links moeten laten liggen vanwege de belachelijk dure toners. 1 toner kost ca 50 euro de printer kost rond de 128 euro bij de mediamarkt en ik heb hem ook al goedkoper gezien. Dit is mijn tweede printer de eerste was stuk gegaan op dat zwaarder papier de winkel gaf me toen dit model. Samsung wilde niks doen!
De conclusie die ik heb gekregen door te werken met deze printer is dat dit een weggooiprinter is. Heb je meer dan 1 toner leeg , gooi hem maar weg nieuwe kopen is goedkoper en dan beweerd Samsung milieu vriendelijk te zijn..

ceesvh 23-02-2012
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Ik heb hem nu al wat langer in bezit, ik kan me niet vinden in alle klachten, wel daar waar het gaat over de klantvriendelijkheid van Samsung, die is namelijk nul komma nul. (Mail ze een vraag waarvan het onderwerp niet in de handleiding te vinden is en ze verwijzen naar de handleiding, terwijl ik nadrukkelijk stelde dat het niet in de handleiding stond. Dat tot twee keer toe).

Wel heel erg ontevreden over de software; niet gebruiksvriendelijk. Voor wat betreft cartridge level worden alleen orginele patronen herkend. En nergens de mogelijkheden om draft in te stellen.

JanBaake 20-12-2011
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Alleen maar problemen met deze printer.Is al 4x gerepareerd en had net nieuwe toners gekocht,en meteen was hij weer kapot,maar was nu net één maand over de garantie heen.De toners kosten mij 160,00 euroheb er precies één print mee gemaakt en door samsung word gezegd,geen coulance ondanks dat hij al 4x ter reparatie is geweest en dit model word niet meer gemaakt dus ik kan de toners gewoon weggooien,omdat ze op de opvolger de clp325 niet passen.Met samsung gebeld erg onvriendelijk en er word gewoon gezegd vette pech,dus ik weet wel wat ik de volgende keer niet koop

peter quint 17-02-2011
Geschreven voor: Samsung CLP-315

mijn advies, niet kopen om de volgende redenen:

de kunststof tandwielen in de fuser (een essentieel onderdeel om te kunnen printen) zijn van dermate slechte kwaliteit dat deze regelmatig breken of afslijten waardoor printen onmogelijk wordt. een fuser dient gemiddeld 100.000 prints mee te kunnen. maar, na 7500 prints was die al kapot.
dit probleem komt veel voor bij deze printer en ook bij het type CLP-310.
de bron van deze info is de servicemonteur.

de dame van de serviceafdeling van samsung maakte een erg onplezierige (dreigend, hautain toontje) en ondeskundige indruk. via de telefoon werd de klacht door hen onjuist gediagnosticeerd waardoor de monteur het verkeerde onderdeel bij zich had toen hij kwam voor de reparatie. opnieuw moest de reparatie ingepland worden en zat ik weer een dagdeel thuis te wachten.
bovendien meldde de samsung-dame: "...zou het wel eens aan mijn hoeveelheid prints gelegen kunnen hebben waardoor ik toch geen beroep op de 2-jarige on-site garantie zou kunnen doen en ik zelf alle kosten (voorrijden, materiaal en uurloon)zou moeten betalen..." printer is pas ruim 12 maanden in mijn bezit.

zelfs als ik louter en alleen z/w afdrukken maak blijken de kleuren-tonercassettes ook toner af te geven. het lijkt erop alsof bij elke z/w-print een beetje van alle kleur door het zwart mee gemengd wordt. ook in de concept-afdrukkwaliteit.
toner is erg duur (vrijwel net zo duur als de printer) en zo word ik onnodig op kosten gejaagd. waarom? om mij te dwingen om zo meer toner te moeten kopen?

dit was mijn 1ste product ooit dat ik van samsung kocht. er is maar één kans voor een 1ste indruk. vanaf nu loop ik om alle samsungproducten heen. er is gelukkig genoeg andere keus.

Walex 07-12-2010

---------- update review 07-12-2010 ----------
2e review na mijn 1e op 1 augustus, en tevens reactie op onderstaande vragen / opmerkingen. Bij mijn weten zijn toners per definitie 'droog' dus zullen ze niet zomaar 'uitdrogen', en moet er iets anders aan de hand zijn. Zelf kreeg ik kort na aanschaf ook last van strepen over iedere print, maar na een telefoontje (geen mailtje!) naar Samsung werd de printer razendsnel opgehaald en gerepareerd, waarna ie het weer prima deed.

---------- oude review 01-08-2010 ----------
Na jaren zeer teleurstellende ervaringen met zowel goedkope als hele dure HP- en Canon inkjetprinters was ik het konstante gedoe met kostbare en veel sneller dan opgegeven leegrakende inktcartridges en uitgedroogde printkoppen helemaal zat - om niet te spreken van het feit dat ook fotoprinters uitsluitend met inkt op waterbasis werken, en de foto's die je hiermee afdrukt op den duur vervagen, ook als je die in albums gebruikt.

Voor foto's ga ik dus voortaan gewoon weer naar een afdrukcentrale (Blokker, Hema, etc.), is én véél goedkoper én de kwaliteit is een stuk beter dan zelfs de beste fotoprinter.

Om die reden na enige aarzeling deze -erg goedkope- CP-315 kleurenlaserprinter van Samsung aangeschaft. Installeren (Win-7 64b.) was een fluitje van een cent. Tekst in zowel zwart als kleur wordt haarscherp afgedrukt, en ook illustraties en eenvoudige foto's gaan heel behoorlijk. Alleen grote vlakken met hoofdzakelijk één kleur vertonen een licht rasterpatroon.

Niettemin een uitstekende -om niet te zeggen onovertroffen- prijs/kwaliteitsverhouding, deze Samsung laserprinter. Bespaar jezelf dus vele honderden euro's, zet je veel te dure inkjet bij het grofvuil en koop deze printer voor tekst en eenvoudige kleurenafbeeldingen, en laat je foto's gewoon weer extern afdrukken.

Robert 49 04-12-2010
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Afdrukken zijn ERG zwart en randen niet strak, kleine letters niet leesbaar. service monteur is langs geweest, volgens hem is dit de kwaliteit van de printer :(
mail naar Samsung gestuurd geen reactie!

ars 15-08-2010
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Gisteren de Samsumg CLP-315 gekocht bij Mediamarkt in Groningen. Omdat er nogal wat kleurenafdrukken worden gemaakt ten behoeve van werkstukken etc. leek dit mij een veel goedkopere oplossing dan de weliswaar uitstekende maar dure Canon inkjetprinter. Ik moet zeggen dat deze laserjet voor dat geld hele mooie afdrukken aflevert. Ook de snelheid en geluidsniveau zijn behoorlijk goed. Ik wreef me al in de handen van genoegen dat ik deze oplossing gevonden had. Na veertig vellen was het ineens mis. De prints leken nergen op. De toners waren ineens leeg. Volgens Mediamarkt zouden die uitgedroogd kunnen zijn door het lange staan. Nieuwe kleurentoners kosten net zoveel als een nieuwe printer. Wat toch een zotheid. Dus houd hier maar rekening mee bij de aanschaf van deze laserjet die bij mij toch een negatieve beoordeling hierdoor krijgt.

jurimetz 31-05-2010
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Nooit meer uitgedroogde inktcartridges! Mijn inkjet gaat naar de kringloop.
Naar aanleiding van de reviews op deze site besloten om de samsung clp-315 laserprinter aan te schaffen. Ik had aanvankelijk toch wel een voorzichtige twijfel. Ik ben nu echter blij met de keuze en de printer bevalt prima. Printkwaliteit in zwart is ronduit uitstekend (en zeker niet te vet zoals hieronder ergens wordt gesteld). Kwaliteit in kleur is acceptabel, ik zou zeggen goed voor karakters en eenvoudige illustraties. Om foto's echt mooi af te drukken moet je een andere printer hebben, maar het kan er zeker mee door.

cees72 30-05-2010
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Het antwoord op mijn vragen maar niet afgewacht en er een gekocht. De Wirelless versie wel te verstaan, want dat leek me wel makkelijk. Bovendien was de reguliere versie uitverkocht.

Ik ben echt niet onervaren in het maken van netwerken ed, maar dit kostte me aardig wat kopbrekers en nog steeds loopt het niet helemaal lekker.

De software is dus in ieder geval slecht. Verder is er geen manual bijgeleverd en na installatie van de CD ook niet een, twee, drie terug te vinden. Zou een papieren versie ook wel handig vinden, want die meer dan 150 bladzijden ga ik niet printen.

Voor zover. Kom er nog op terug.

Erixxx 12-04-2010
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Printen werkt prima, maar alle letters zijn wel een stuk vetter. Het lijkt wel alsof alles standaard vet/bold is. En dat terwijl je juist een laserprinter koopt omdat hij zo haarscherp kan printen.

Sprietsma 21-03-2010
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Paar dagen in huis. Prima resultaat, zeer tevreden. Installatie fluitje van een cent, afdrukken in kleur en zwart-wit uitstekend. Van de website van Samsung kan de laatste versie van de driver worden gedownloaded. Natuurlijk geen echte fotoprinter, voor foto's ga je naar de Hema.
Het enige dat mij opvalt is dat de teller van pagina's en afbeeldingen veel sneller lijkt te tellen dan de afdrukken die ik gemaakt heb. Misschien komt dat omdat de printer van een bepaalde norm uitgaat?
Verder prima apparaat,kwaliteit vergelijkbaar met inktjet en de printkop slibt hopelijk niet dicht!

W. Zirkzee 26-01-2010
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Deze printer nu enkele weken in bezit, naar volle tevredenheid. Ik gebruikte mijn voormalige inkjet printer erg weinig, waardoor elke keer problemen met (o.a. uitdrogende) cartridges ontstonden. Hier wilde ik vanaf en ging bewust op zoek naar een kleuren laser printer. Niet zozeer voor foto's (ik was me er al van bewust dat een kleuren laser hier niet echt geschikt voor is), maar gewoon voor het 'normale' print-werk, dus tekst en soms wat plaatjes van internet e.d.

Het verbaasde me dat er in deze prijscategorie (± € 100) uberhaupt een kleurenlaser te vinden is. Gezien ook het aantrekkelijk kleine formaat en de -over het algemeen- positieve reviews op internet, heb ik uiteindelijk besloten deze printer te kopen.

De printkwaliteit van tekst vind ik een hele verbetering t.o.v. mijn vorige printer (Epson inkjet). Ook enkele plaatjes (foto's) van internet geplukt en uitgeprint en zelfs op normaal kopieerpapier (ik heb helaas geen laser fotopapier bij de hand) vind ik de afdrukken vrij aardig, goed zelfs. De laser legt het in dat opzicht wel af ten opzichte van een goede kwaliteit inkjet printer, maar voor de prijs van deze laser, produceert ie m.i. toch hele acceptabele kleuren afdrukken.

Verder is de Samsung vrij stil (maar wel aanwezig), zeker in vergelijking met een inkjet. Na installatie werd de printer direct gevonden door het OS (Vista 64bit) en ik kon vrijwel direct aan de slag.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

geert1961 19-11-2009
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Vandaag deze laser aangeschaft voor net geen 100 euro. De installatie verliep zeer vlot doch de uitprints vertoonden een verticale streep. Op het internet is er geen oplossing voor te vinden. Ben dan maar zelf op zoek gegaan en heb ontdekt dat op de gele toner een blauw vlekje verschijnt na elke uitprint. Door het wegnemen van een plastic tape op deze toner zijn de problemen opgelost !! Is zijn geld waardig.

Jan Bouwman 30-11-2008
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Ik heb de CLP-310 getest. De CLP-310 en de CLP-315 zijn in wezen dezelfe printers. Alleen de kastkleur verschilt.

De printer is een klein en, zeker voor een laserprinter, een licht apparaat dat daardoor makkelijk te plaatsen is.
De installatie is zeer eenvoudig: aan de buitenzijde van het apparaat tape verwijderen, papier in de tray, kabels aansluiten, printer aanzetten, drivers vanaf de installatie-cd installeren en in max 10 minuten kun je aan de slag.
In vergelijking tot de gemiddelde inkjetprinter is de CLP-310/315 redelijk stil en snel.
Tot nu toe louter lovende kritieken, maar nu komt het:
de printkwaliteit is zeer matig.
Zwart/wit-prints komen er nog redelijk strak uit, maar met kleurenafdruk heeft deze printer grote problemen. Kleurenafdrukken worden met een duidelijk zichtbaar raster afgedrukt. Gekleurde lijnen en teksten komen rafelig en gebroken op het papier terecht. De beloofde resolutie van 2400x600dpi lijkt absoluut niet gehaald te worden.
Mijn 5 jaar oude middle-of-the-range inkjetprinter behaalt met de instelling op afdrukkwaliteit normaal beduidend betere resultaten dan deze Samsung met kwaliteit best.
Daarnaast print de inkjet de kleuren veel getrouwer af, iets wat bij de Samsung nogal wat handmatige instellingen en testafdrukken behelst om een redelijk resultaat te bereiken.
Conclusie: het belangrijkste voordeel van een laserprinter is dat de afdrukken watervast zijn. Vind je dit belangrijk en je zoekt een goedkope printer om vooral (zwarte) teksten te printen met af en toe een kleurengrafiek ertussen maar de afdrukkwaliteit doet er minder toe, dan kun je deze printer gerust aanschaffen. Wil je vooral kleurenafdrukken maken, dan kun je beter naar andere (duurdere) laserprinters of (goedkopere) inkjets kijken.

i386dx 29-11-2008
Geschreven voor: Samsung CLP-315

Zeer eenvoudig te installeren printer. Samsung heeft eigen drivers voor Linux, iets wat bij vele andere merken ver te zoeken is (zeker in dit prijssegment).
Zeer tevreden over de kwaliteit in zowel kleur als zwart/wit en zelfs foto's zijn zeer degelijk (standaardinstelling is wel wat vet/donker, maar dit kan eenvoudig worden aangepast).
De printer haalt de opgegeven snelheid van 16/4ppm goed, dus geen klachten over de printsnelheid.
De toners heb ik nog niet moeten vervangen, dus geen ervaring of de opgegeven yield echt gehaald wordt.
Zeker een aanrader!